Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Infrabel trekken deze maand samen naar de bevolking met reizende infomarkten over 2 belangrijke mobiliteitsprojecten in de Antwerpse regio.


Gebundelde projecten
De Vlaamse regering wil de grote mobiliteitsknoop aan de Oostelijke poort van Antwerpen ontwarren. Daarom lopen er 2 gebundelde studies onder de vorm van 2 plan-MERs (Milieu Effecten Rapporten). Enerzijds wordt de vernieuwing van de E313 van AWV (Agentschap Wegen & Verkeer van de Vlaamse overheid) bestudeerd, anderzijds de aanleg van de 2e spoortoegang van de Antwerpse haven? van Infrabel (Infrastructuurbeheerder Belgische spoorwegen).

Omdat de 2 projecten zowel qua regio als qua procedures gelijklopen, pakken AWV en Infrabel de communicatie gezamenlijk aan en zetten daarbij ruim in op inspraak.
 
Info & inspraak
Vanaf begin maart zullen beide dossiers ter inzage liggen bij alle 11 betrokken steden en gemeenten. Via dit inspraakmoment, dat 30 dagen duurt, kunnen burgers voorstellen of suggesties formuleren rond de lopende MER-studies. In de aanloop naar de terinzage-legging willen AWV en Infrabel burgers uit de betrokken gemeenten extra informeren. Dat doen ze door middel van een reizende infomarkt die halt zal houden op 5 locaties. Projectfilms en een infotentoonstelling brengen beide dossiers gedetailleerd in beeld. Vertegenwoordigers van de projectpartners zullen aanwezig zijn om vragen te beantwoorden. Daarnaast zal ook de Haven van Antwerpen van de partij zijn met een infostand.

De reizende infomarkten zijn als volgt gepland:
 

 
-          zaterdag 18 02 2012: infomarkt Lier (10u tot 17u) CC De Mol
>>> Voor de inwoners van Lier, Nijlen & Berlaar
 
-          zondag 19 02 2012: infomarkt Ranst (10u tot 17u) CC Den Boomgaard
>>> Voor de inwoners van Ranst, Wommelgem & Wijnegem
    
Na afloop van de infomarkten worden alle opmerkingen verzameld en verwerkt. In de tweede helft van 2012 moet het plan-MER gefinaliseerd worden. Daarna kan de Vlaamse regering dan op basis van de studie een keuze maken voor beide dossiers, telkens voor één voorkeursvariant.
 
Portaalsite wijst de weg
 
Meer informatie is te vinden op de portaalsite van Poort Oost Antwerpen, www.poortoost.be. Deze webstek geeft een overzicht van de geplande grote infrastructuurprojecten aan de Oostelijke (toegangs-)poort van de stad Antwerpen. Elk project wordt beknopt toegelicht en gesitueerd. Voor meer gedetailleerde informatie kan worden doorgeklikt naar de verschillende projectwebsites. Het gaat om een veelvoud aan projecten, in opdracht van verschillende overheden.
 

Vernieuwing E313
Het Agentschap Wegen en Verkeer voert onderzoek naar de problematiek van de E313/E34 tussen de Antwerpse Ring en het knooppunt in Ranst (splitsing E313/E34). De dagelijkse realiteit maakt duidelijk dat er structurele verkeersproblemen zijn op dat stuk autosnelweg: aanzienlijke files met grote verliestijden.

Bij de vernieuwing van de E313 tussen de Antwerpse Ring en de splitsing E313/E34, komen er op basis van de tactische studie op het traject Wommelgem-Ranst mogelijk vijf rijstroken per richting, in plaats van de huidige drie rijstroken en een bus- of spitsstrook. Op het traject Antwerpse Ring-Wommelgem zou het aantal rijstroken ongewijzigd blijven, zijnde 3 rijstroken en een bus- of spitsstrook in elke richting.

Dit project moet conform Masterplan 2020 samen bekeken worden met de andere grote mobiliteitsprojecten zoals A102 en R11 bis.
 
2e spoortoegang van de Antwerpse Haven
De noodzaak voor een 2e spoortoegang is en blijft actueel. Alle goederenverkeer vanuit Antwerpen, verloopt immers nog steeds over één drukke spoorlijn. Al deze transporten gaan langs Berchem en Mortsel naar Lier, vaak gebundeld met reizigersverkeer. Deze situatie is onhoudbaar. Er moet nu bovendien meer ingezet worden op milieu- en filevriendelijk transport: dus minder vrachtwagens en meer goederentreinen. De Antwerpse haven, draaischijf van de Belgische economie, blijft ook groeien en voorziet een sterke stijging van de trafiek tegen 2030. Naast de in aanbouw zijnde Liefkenshoekspoortunnel zal ook de 2e spoortoegang de Antwerpse haven dus meer zuurstof geven en haar beter toegankelijk maken, nationaal en internationaal.
 
Infrabel en haar studiebureau Tucrail bestuderen daarom nu de aanleg van een nieuwe goederenlijn, vanaf het nieuwe te realiseren spoorvertakkingscomplex Oude Landen in Ekeren tot aan de aansluiting, ten oosten van Lier, op de lijn 16 (richting Aarschot) en de lijn 15 (richting Herentals).
 
Voor dit nieuwe spoortracé, zijn in deze plan-MER nog 2 variantes in onderzoek: het tracé lange boortunnel en het tracé bundeling met R11 bis (Krijgsbaan)/spoorlijn 15 (Mortsel-Lier).
 
Het eerste tracé, een geoptimaliseerde versie van het oude E313-tracé (waarin steeds meer tunnels zaten), omvat een volledig ondergrondse infrastructuur. Eén lange geboorde tunnel van 16 km verbindt een vertrekschacht in Merksem of Schoten tot de aansluiting met lijnen 15 en 16 ten oosten van Lier.
 
Het tweede tracé start via de reservatiestrook A102. Volgt vanaf Wommelgem eerst ondergronds, het tracé van de Krijgsbaan (R11bis) om dan vanaf Mortsel aan te sluiten op de bestaande bovengrondse spoorlijn 15 (Berchem-Lier). Deze wordt dan ontdubbeld, waarbij de nieuwe en bestaande sporen in ingraving worden gelegd. Dit deels in overdekte sleuf en deels in open sleuf.

Dit tweede tracé vereist meer ingrijpende infrastructuurwerken in de stationsomgevingen van Boechout en Lier, met de opportuniteit om beide stations volledig te vernieuwen en op niveau -1 aan te leggen.